Temat zdjęcia
Gdzie się nie spojrzy, jawi się temat na zdjęcie. Jednak każdy, kto wykonuje zdjęcie jakiego obiektu może go przedstawić w inny sposób. Inna jest bowiem wrażliwoć każdego z nas, i to ona pełni decydujšcš rolę, a nie wyuczone nawyki czy też chęć dostosowania się do obowišzujšcych trendów.
Przy wyborze obiektu, który chcemy uwiecznić na fotografii musimy zdać sobie sprawę, iż w fotograficznym kadrze znajdzie się tylko wšski wycinek otaczajšcej nas rzeczywistoci, a co za tym idzie póniejszy odbiorca musi z samego zdjęcia odczytać historię, jakš ono opowiada nie posiłkujšc się przy tym rozległymi uzupełnieniami dokonywanymi przez autora.
Każdy temat zdjęcia można przedstawić przy pomocy praktycznie nieograniczonej iloci ujęć, zatem dobrze jest spróbować kilku ujęć zmieniajšc pozycję aparatu, przysuwajšc się bšd odsuwajšc od naszego obiektu, regulujšc parametry ekspozycji bacznie obserwujšc zmiany przez wizjer aparatu. Przy pewnej wprawie będziemy po pewnym czasie potrafili niemalże z miejsca znaleć taki sposób "uwiecznienia" naszego celu, który najbardziej odpowiada naszej wrażliwoci i wyobrażeniu o nim.
Głównymi czynnikami, które mogš całkowicie zmienić sposób widzenia przedmiotu na fotografii sš:
-
sposób owietlenia - pora dnia, kierunek i charakter owietlenia oraz sposób w jaki "rysuje" powierzchnie przedmiotów, tworzy cienie i wzory, stwarza nieskończone możliwoci. Niektóre efekty możemy osišgšć poprzez rozproszenie wiatła, inne przy zastosowaniu owietlenia sztucznego.
-
kompletny dobór planu -zdjęcia często sš przeładowane, ponieważ fotografujšcy skoncentrowany na jednym elemencie skupił swój wzrok tylko na tej częci sceny, aparat za zarejestrował dokładnie wszystko wraz z masš elementów tła, które rozpraszajš uwagę póniejszego odbiorcy. Wyodrębnienie tematu głównego z tego "chaosu" możemy osišgnšć wtedy poprzez zmianę punktu widzenia aparatu lub użycie tzw. selektywnej ostroci.
Typowymi i klasycznymi błędami tego typu sš np. latarnie "wyrastajšce" z głowy osoby fotografowanej. W takim przypadku wystarczy często tylko o kilka kroków przesunšć nasz punkt widzenia, by niekorzystnego efektu uniknšć.
Opracował: R.Ż.
źródła: Fotografia od A do Z