Vademecum ZHR Skarżysko
:: Ostatnio dodano
Rozliczenie zadania finansowanego z dotacji i grantów.
Stosowanie ustawy o Zamówieniach Publicznych
Korekty błędów w dowodach księgowych.
Rodzaje dowodów księgowych cz. I.
Okreœlenie nabywcy na dokumentach Ÿródłowych

:: Kategorie
ABC Harcerstwa (3)
Historia (23)
Historia skautingu  (2)
Harcerstwo na ziemiach polskich  (5)
II wojna światowa  (2)
Szare Szeregi  (6)
Ważne postacie harcerstwa polskiego  (6)
Życiorysy  (2)
Fotografia (1)
Recenzje (2)
Literatura harcerska  (1)
Literatura różna  (1)
Finanse (6)
:: Znajdź w vademecum

Temat zdjęcia

Gdzie się nie spojrzy, jawi się temat na zdjęcie. Jednak każdy, kto wykonuje zdjęcie jakiegoœ obiektu może go przedstawić w inny sposób. Inna jest bowiem wrażliwoœć każdego z nas, i to ona pełni decydujšcš rolę, a nie wyuczone nawyki czy też chęć dostosowania się do obowišzujšcych trendów.

Przy wyborze obiektu, który chcemy uwiecznić na fotografii musimy zdać sobie sprawę, iż w fotograficznym kadrze znajdzie się tylko wšski wycinek otaczajšcej nas rzeczywistoœci, a co za tym idzie póŸniejszy odbiorca musi z samego zdjęcia odczytać historię, jakš ono opowiada nie posiłkujšc się przy tym rozległymi uzupełnieniami dokonywanymi przez autora.

Każdy temat zdjęcia można przedstawić przy pomocy praktycznie nieograniczonej iloœci ujęć, zatem dobrze jest spróbować kilku ujęć zmieniajšc pozycję aparatu, przysuwajšc się bšdŸ odsuwajšc od naszego obiektu, regulujšc parametry ekspozycji bacznie obserwujšc zmiany przez wizjer aparatu. Przy pewnej wprawie będziemy po pewnym czasie potrafili niemalże z miejsca znaleŸć taki sposób "uwiecznienia" naszego celu, który najbardziej odpowiada naszej wrażliwoœci i wyobrażeniu o nim.

Głównymi czynnikami, które mogš całkowicie zmienić sposób widzenia przedmiotu na fotografii sš:

- sposób oœwietlenia - pora dnia, kierunek i charakter oœwietlenia oraz sposób w jaki "rysuje" powierzchnie przedmiotów, tworzy cienie i wzory, stwarza nieskończone możliwoœci. Niektóre efekty możemy osišgšć poprzez rozproszenie œwiatła, inne przy zastosowaniu oœwietlenia sztucznego.

- kompletny dobór planu -zdjęcia często sš przeładowane, ponieważ fotografujšcy skoncentrowany na jednym elemencie skupił swój wzrok tylko na tej częœci sceny, aparat zaœ zarejestrował dokładnie wszystko wraz z masš elementów tła, które rozpraszajš uwagę póŸniejszego odbiorcy. Wyodrębnienie tematu głównego z tego "chaosu" możemy osišgnšć wtedy poprzez zmianę punktu widzenia aparatu lub użycie tzw. selektywnej ostroœci.
Typowymi i klasycznymi błędami tego typu sš np. latarnie "wyrastajšce" z głowy osoby fotografowanej. W takim przypadku wystarczy często tylko o kilka kroków przesunšć nasz punkt widzenia, by niekorzystnego efektu uniknšć.



 
Opracował: R.Ż.
źródła: Fotografia od A do Z

 ZHR Skarżysko   Vademecum   SZDH-y "Gniazdo"   Galeria   Strefa gospodarzy   Forum dyskusyjne   Śpiewnik   Jednostki   Księga gości